19 nov. 2011

Funbeat-testet #2 – Krav Maga

Jag, Mats och Maria visar vad vi fick lära oss.
Vad: Nybörjarkurs i Krav Maga, i samarbete med Falu Juodklubb. Fyra timmar.
Passbeskrivning: Det blir svettigt och närkontakt. Ta med susp och tandskydd, vanliga träningskläder, inneskor för gymnastikgolv.
Tidigare erfarenhet: Ingen.
Hur det var: Mats tyckte att jag skulle prova Krav Maga. Hade aldrig hört talas om det, men jag säger ju nuförtiden ja tack hemskt gärna till (nästan) allt. Fyra timmar under ledning av experten Janne, jag och 25 tuffa kampsportare. Det handlar alltså om israelisk självförsvarsteknik. Uppvärmningen var suveränt bra och kul. Sen övade vi på hur man ska agera när någon vill strypa dig från olika håll, sticka kniven i dig eller bara överfalla dig i största allmänhet. För mig är det konstigt bara att skrika och jag är inte bekväm med att stoppa tummarna i ögonen på någon annan. Nyttigt, kanske, men det blev för många blodiga historier om knivskador och handgranater för att jag riktigt skulle uppskatta det. Jobbade dessutom i par med Maria och hade svårt att hålla mig för skratt när hon skulle knivråna mig på Rättviksmål. 
Borgskala: 10 utslaget på hela passet. Mycket instruktionstid och många långsamma teknikövningar. Men också några jobbiga övningar. Självklart något helt annat om man kan och kör på riktigt.
Kulskala: 6
Förväntad träningsvärk: Ingen. Men ömma knogar och underarmar.
Igen? Nej, jag tror inte det. Det är för långt från min verklighet.

Läs mer om Krav Maga. Eller se en film.

1 kommentar:

Anonym sa...

ha ha ha. själv kände jag mig helt överkörd dagen efter. fick enorma blåmärken på underarmarna, inte vackra precis. fick mail om fortsättningläger innan jul men vete tusan om jag vill se blåslagen ut på självaste julafton. dessutom är jag livrädd för att få en galen träningspartner som tycker det är helfestligt att trycka ut ögonen på en. hjälp! tack för en rolig dag /m. blom