23 nov. 2011

Funbeat-testet #3 – mental träning

 
Vad: Skidåkning på en 120 meter lång snösträng på Riksskidstadion i Falun. Själv.
Passbeskrivning: Målsättning: köra ett hundra varv under småtråkiga förhållanden. Utan att fuska.  
Tidigare erfarenhet: Ganska mycket när jag var ung, då när man bara gjorde utan att tänka. På senare år har jag varit väldigt duktig på att undvika mentalt jobbiga pass.
Hur det var: I går fick jag höra att "det ser ganska risigt ut på Lugnet". Då bestämde jag mig för att öva på den mentala uthålligheten. Hundra varv skulle det bli. Förberedde mig genom att ta bort det mesta av skyddsparaffinet, strunta i frukost och klä mig fel. Kassa skidor, att vara hungrig och blöt är okej ursäkter för att bryta ett pass i förtid. (Jag brukar i alla fall intala mig själv det. Ynkligt). Rundan visade sig vara en sträng att åka och vända på, 120 meter enkel resa. Det var riktigt fint att skejta, men spåren var lite sönderkörda. Försökte bryta det monotona genom att köra utan stavar/med en stav/stakning i tiovarvs-intervaller. Det funkade rätt bra i 60 varv, men sen började jag försöka pruta med mig själv. Det är ju faktiskt längre än 200 meter, det kanske räcker med 80 varv? Jag kommer inte hinna fixa matlåda, det kanske räcker med 80 varv? Men jag körde mina 100 och var riktigt riktigt nöjd när jag rullade hem. Klockan stannade på 23,92 km och 96 minuter.  
Borgskala: 14. (Medel 148/max 161) Enkelt att modifiera.
Kulskala: 5.
Förväntad träningsvärk: Kanske lite i ljumskarna.
Igen: Alltså. Om spåret inte blir längre, nej. Men det är ju rätt okej att åka skidor egentligen, om man slipper simkänslan.
Dalfolk: Du vet väl att du kan se livesändning från Lugnet dygnet runt? Här.
Och när det gäller spåravgifterna hittar du all info här.
Annat folk också: Överlägset bästa sidan för att hålla koll på var det går att åka skidor är Skidspår.
 Fotnot: Tydligen har det hänt grejer på Lugnet. "Ikväll (22/11) har vi kört ut ytterligare snö från isstadion och förlängt skidåkningen till 350m enkel väg. Nu liksom tidigare ligger ett klassiskt spår på var sida och skejtbredd däremellan. Nu hoppas vi på att kommande dagarnas väder inte tär allt för mycket på bädden så att vi kan erbjuda skidåkning några dagar framåt. Spåret är väldigt välnyttjat kvällstid av skidklubbarna i Falun så det är ofta ganska trångt. För Dig som vill träna själv rekommenderar vi åkning före 18.00 eller efter 20.00"

1 kommentar:

Peter Trones sa...

Jag är imponerad. Nuff'said