8 dec. 2011

Funbeat-testet #10 – Vattenlöpning

Vad: Vattenlöpning med Sofia som moraliskt stöd i en underbart tom simhall.
Passbeskrivning: Stal idén från Runner's world. Två set 45/15 med flytbälte.
Tidigare erfarenhet: Har ju haft löparknä och kört i rehabsyfte en handfull gånger. Men det var på 1900-talet och är väl i det närmsta preskriberat nu. Innan i dag skulle jag beskriva det som vansinnigt tråkigt och inte så jobbigt.
Hur det var: Mycket jobbigare än jag trodde! Vågade inte använda min Garmin (har en Forerunner 305. Nån som vet om man kan?) men pulsen låg rätt högt. Det är lätt att hålla balansen med bältet, och det kändes hyfsat likt löpning på fast underlag. Det var inte vansinnigt tråkigt, men jag hade ju å andra sidan sällskap. Körde 2x12 men borde nog ha kört ett set till eller kanske 2x20.
Borgskala: 15.
Kulskala: 6.
Förväntad träningsvärk: Nej.
Igen: Det som Sanna säger, det finns ingen som tävlar i vattenlöpning. Funkar bra som rehab eller möjligen om det är isgata och crosstrainern har gått sönder. Säger inte aldrig, men tror inte det blir många funbeatminuter i vattenlöpningsstapeln.
Tips: Läs mer om vattenlöpning.
Undrar du vad sjutton det här är? Här är förklaringen.

3 kommentarer:

Fredrik sa...

Jag har (mot bättre vetande...) vattentestat min Garmin 305, men man ska alltså inte simma med den: http://jarlindsliv.blogspot.com/2011/08/simtest-av-garmin-305.html

Trilina sa...

Testa att köra utan bälte nästa gång, DÅ blir det jobbigt! Jag gör dig gärna sällskap:-)

Lina sa...

Det var kanske förståndigt att skippa 305:an ändå. Var mest nyfiken på pulsen, kilometertiden blev nog rätt klen.

Utan bälte!? Jag kan ju knappt simma. Men ok, Jag ska prova nån gång. Tack för tips!