15 dec. 2011

Funbeat-testet #13 – Badminton

 
Vad: Badminton, dubbel. Borlänge badmintonhall. 80 minuter.
Passbeskrivning: "Ingår badminton i ditt stora träningstest? Jag och X har blivit utmanade på en dubbelmatch i badminton av brorsan och hans tjej, men X var inte så intresserad. I alla fall inte just nu. Därför söker jag en partner till denna oerhört prestigefyllda mixed- dubbelmatch. Är du sugen?" En sån inbjudan från Pär, som på kort tid gått från inte så mycket träning till imponerande sex pass i veckan, gick förståss inte att tacka nej till.
Tidigare erfarenhet: På senare år en fruktansvärd singel-förnedring. Dubbel minns jag inte att jag har spelat.
Hur det var: Dubbel är annorlunda. Svårare, för jag vill ju inte riktigt slå racketen i ryggen på sin partner. Och den där tiondelen det tar att fundera över om det verkligen är min boll eller den andras hinner det hända mycket på. Mindre löpning (säkerligen beroende på avsaknad av teknik, taktik och bollsinne), lägre puls. Fruktansvärt frustrerande att stå under bollen och vänta på att den ska ramla ner, slå för kung och fosterland (gärna med ett fånigt hopp samtidigt) – och missa. Ändå övervägande kul.
Borgskala: 10. Liten besvikelse. 
Kulskala: 7.
Förmodad träningsvärk: Höger axel.
Igen: Ja, det var riktigt kul! Men i konditionssyfte tror jag att singel är bättre.

Undrar du vad sjutton det här är? Här är förklaringen.



Inga kommentarer: