29 jan. 2012

Funbeat-testet #26 – Zumba

Vad: Zumba på Koppjärk i Rättvik. En timme.
Passbeskrivning: Saknas på hemsidan. Men Wikipedia beskriver Zumba (i urval) så här underbart: Zumba är ett träningsprogram baserat på dans och skapat koreograf Alberto "Beto" Perez i  Colombia under 1990-talet. Programmet kombinerar latinamerikansk musik och internationell musik med dans i ett försök att göra utövandet roligt. Zumbalektioner erbjuds i mer än 60 000 fitnesscenter i 105 länder och har sju och en halv miljon deltagare. Zumba är en dansbaserad träningsmetod som fokuserar sig på de latinska dansstegen, som exempel salsa och samba. Eftersom Zumba bygger på dans fungerar det oftast bäst att använda en danssko med plastsula, s.k. danssneaker. Träningsskor med gummisula ger för mycket fäste och kan därför ge upphov till knäskador.
Tidigare erfarenhet: En gång, typ.
Hur det var: Zumba verkar vara det som gäller. Det är zumba tamejtusan överallt. Hade låga förväntningar (det är ju dans!) men ändå med någon form av förhoppning (alla andra verkar ju!). Men det blev ett tja. Kul, visst. Massa musik, hög volym, glatt gäng, bra stämning, superduktig fröken, enkla steg. Ändå är det ju en sanning med modifikation att kalla det för träning. I alla fall för min del. Jag försöker faktiskt att ta i (joooobba med armarna i luften!) och ta ut (fyyyra steg åt höger!) men det enda som händer är att jag blir svettig. Skulle förmodligen kunna zumba mig igenom tre pass om dan utan att få en promille bättre kondition. Å andra sidan kanske det inte behöver vara det enda målet? Vore tufft att kunna skriva att man kan skaka rumpa på cv:t.
Borgskala: 11. Snitt 120, knappt över 140.
Kulskala: 6. Väldigt okej för att vara dans. Gillar att det är en massa olika hela tiden, man hinner inte börja tröttna innan det blir något annat. Mycket energi i musiken, det är bra.
Förmodad träningsvärk: Nej.
Igen: Alltså, nä. Det var rätt kul, men jag tycker inte att det ger mig något. Förmodligen inte.


1 kommentar:

Anna, Zumbainstruktör sa...

Synd att du inte gillade det.
Men så är det, Zumba kan alla va med på, men det passar inte alla.. :/
Sen är det synd att inte instruktören talar om att man bör ge det 3 gånger innan man hissar eller dissar, tror knappast att du kunde hänga med på alla moves och ta ut svängarna redan första gången?
Svårt då man inte känner igen musiken också..
Apropå pulsen så tror jag det beror mycket på detjust det, att det är svårt att ge "allt" första gången.
Vad tyckte de andra deltagarna? Blev de svettiga?
Jag brukar ligga på en genomsnittspuls på ca 81-85% under mina pass (jag är instruktör)... :) Min maxpuls är 195.

Hoppas du provar igen (och någon annanstans kanske?), annars, kul att du provade!

Mvh Anna