19 apr. 2012

Funbeat-testet #44 – Intervall Flex

Vad: Intervall Flex med grannen, Friskis Falun, 60 min.
Passbeskrivning: "Tufft kombipass för kondition, styrka och rörlighet. Under första hälften av passet utmanar du din kondition och styrka i ett tufft intervallupplägg. Under andra hälften tränar du din rörlighet. Intervalldelen har högintensiv karaktär och växlar hela tiden mellan övningar för styrka och kondition. I flexdelen tränar du din funktionella rörlighet i ett dynamiskt och fokuserat flow. De muskler du tröttat ut i intervallavsnittet sträcks ut och blir rörliga, smidiga och avslappnade."
Tidigare erfarenhet: Aldrig Flex, men jympa och yoga.
Hur det var: Sju minuter uppvärmning, 23 kondition och styrka, resten rörlighet. Konditionsdelen bestod mest av olika slags hopp i 30/45/60-sekundersintervaller, och så var det lite styrka mellan varven. Upplägget var rätt kul, men det var lite för mycket hopp för att jag skulle falla pladask. Hade gärna sett fler totalövningar. I det stora hela ett helt okej innepass, kul att man så tydligt delar in passet i två delar. Tjejen som höll passet var skitduktig.
Borgskala: 15, första halvan. Det i särklass tuffaste gympapass jag har varit på i F&S regi. Andra halvan var betydligt snällare.
Kulskala: Stark 6:a. För min del hade det gärna fått vara lite mer kondition och styrka. 
Förmodad träningsvärk: Ja, i höftböjarna. Är inte van att köra höga knäuppdragningar flera minuter.
Igen: Har väl sagt det en miljon gånger nu: Jag behöver allt som har med rörlighet och stretch att göra, så jag borde. Men så länge det är utomhusväder tror jag inte att det kommer bli av, springer hellre. Kanske i höst.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Första gången jag körde fick jag ont i baksida lår. Fast du körde nog upp knäna högre än vad jag klarar.
/Karin

Anonym sa...

Jag tänkte inte ens tanken om träningsvärk, men faktum är att jag känner av rumpan idag! :-)

/grannen

Lina sa...

När man läser kan man ju tro att "jag brukar köra knäuppdragningar, men inte flera minuter". Det är ju fel förståss, jag brukar aldrig göra det. Höjden har nog ingen betydelse. Känner av baksida lår också. Och vaderna.