31 maj 2012

Funbeat-testet #49 – Pilates

Vad: Pilates, Gymmix Falun, Söderbaumska skolan. 60 min.
Passbeskrivning: "En omtyckt träningsmetod som kombinerar yoga, styrketräning och stretch. Kontrollerade rörelser som fokuserar mycket på hållningsmuskulaturen kring mage och rygg. Ett lugnt och harmoniskt men mycket effektivt sätt att träna kroppen och bygga upp styrka och smidighet."
Tidigare erfarenhet: Aldrig pilates, men jag tycker att det påminner om qigong, yoga och styrkedelen i poledance.
Hur det var: Drog för en gångs skull ner medelåldern med 20–30 år. Ingen uppvärmning, bara pang ner på mattan och ett gäng rörlighetsövningar varvat med styrka – allt väldigt långsamt. Och det blir liksom jobbigt på något sätt när det går så långsamt. Vi gick igenom nästan hela kroppen, men fokus låg på övningar för mage och rygg. Ibland använde vi stretchband, dom var rätt bra. Det var ett rätt skönt pass, faktiskt, och instruktören var duktig.
Borgskala: 12. Blev varken svettig eller andfådd, men det var ändå rätt jobbigt. Gissar att det till viss del har att göra med min obefintliga rörlighet.
Kulskala: 5. Var nog mer nyttigt än kul.
Förmodad träningsvärk: Tror inte det.
Igen: Jag borde verkligen. Men tror inte att jag kommer komma iväg. Däremot skulle jag kunna investera i en matta och ett sånt där rosa stretchband. Jag tror att min kropp skulle gilla mig om jag fick till några minuter om dagen.
 

Inga kommentarer: