12 juni 2012

Funbeat-testet #52 – Kyrkbåtsrodd


Vad: Kyrkbåtsträning med Rättviks Roddklubb. 110 minuter, varav 80 i båten.
Passbeskrivning: "Vill du ha allsidig träning, glida fram på Siljans fantastiska vatten och träffa nya, härliga människor? Då ska du börja ro! Träning barmark/båt måndagar och torsdagar 18.30-20.00"
Tidigare erfarenhet: Jag har provat en gång tidigare, tror att det var när jag gick på högstadiet. Minns att jag var livrädd för att göra en krabba och att man definitivt inte ska ha trosor om man vill undvika skavsår på hela rumpan.
Hur det var: Det är lite jobb innan man kommer i vattnet. Pallarna ska vaxas och poleras, man ska skjuta båten från båthuset till vattnet och ställa in fotstödet (som nog heter något annat) och spänna fast fötterna. Vi var 12 som rodde (båten Rättvikskôlla har plats för tio par roddare) plus en styrman. Kort teknikgenomgång, lite "finrodd" och sen kombinerad start- och intervallträning. Det kräver väldigt bra tajming för att få fart på en kyrkbåt, det går liksom inte att köra sitt eget race. Alla måste följa takten som "ettorna" håller (ettorna sitter längst fram och heter något annat som jag har glömt), annars tar det tvärstopp. Man jobbar med hela kroppen, verkligen, och det behövs inte många drag för att det ska bli jobbigt. Men så är det ju det där med tekniken. Det är rätt viktigt att man har rätt vinkel när man sätter i och tar upp bladet ur vattnet, och för mig kommer det inte helt naturligt. Men det var hur kul som helst! En tävling tar 5–6 minuter, och jag gissar att laktatsiffrorna är minst tvåsiffriga hos samtliga i båten.
Borgskala: 15 i dag. Måste ju tänka på bladet hela tiden, men jag tror att det lätt skulle kunna bli 17–18 om man får in tekniken i ryggmärgen.
Kulskala: 10 – testets andra. Den första var TMI.
Förmodad träningsvärk: Ja! Mest i ben, mage, rygg och axlar och armar. Som bonus några gigantiska blåsor i händerna.
Igen: Det hoppas jag verkligen, för det här var hur kul som helst. Och jag tycker att du ska prova om du har möjlighet, för det här passar verkligen alla, och kanske speciellt dig som vill ha en total genomkörare av hela kroppen. Kring Siljan finns en rad klubbar som har verksamhet bland annat (SollerönOrsaBrudpiga i Leksand och Siljansnäs). Svärdsjö och Sundborn också, men hittar inget på nätet. Hur det ser ut i resten av världen vet jag inte, men det kanske du gör?


Det var inte helt enkelt att ro och knäppa kort samtidigt. Kolla på den stulna filmen, det är precis så det är.
 
Vaxning innan.
Vi skulle bogsera en båt på väg hem, den tappade vi ett tag.
Här!

5,85 km. Maxfart 5,01 min/km.

2 kommentarer:

Lina sa...

Ta mig med nästa gång! :-)

Anonym sa...

Hej, Sundborns roddklubb hitta du på facebook på STINAN RODD - KIK.
Facebooksidan är bara tillgänglig till medlemmar, men alla är välkomna att prova-på och komma till träningarna som är varje ti och to kl. 18:15 till 19:30. Ven