15 juni 2012

Funbeat-testet #53 – Yxkastning och Logging

Jag hade proffsfotograf med mig, men de bilderna kommer senare.
Vad: Yxkastning med mångfaldiga svenska mästaren Göte Sandbäck i Öje.
Passbeskrivning: "Nu ska du få prova några riktigt roliga sporter". Min kollega Lena styrde upp hela planeringen för dagen (för det kommer mera!) Jag klev in i bilen och hängde med.  
Tidigare erfarenhet: Har klyvt ved ett halvt påsklov, men aldrig kastat yxor eller sågat med stock- eller motorsåg.
Hur det var: Göte är en mycket pigg 78-åring. Han var på väg till Skåne för tävlingar, så det gick undan. "Uppvärmningen" var ett gäng logging-grenar, jag fick såga mig genom ett träd på tre olika sätt; med stocksåg (där man alltså är två som drar åt varsitt håll), med bågsåg (ingen lek för en amatör) och med motorsåg. När man tävlar är det på tid, och vissa precisionsregler finns också. Kul, framför allt att se ett proffs i aktion. Det går otroligt fort (Stocken på bilden tar ungefär sex sekunder för proffsen – för hand, alltså) . Yxkastningen var häftig. Dubbla eggar från 6,1 meter. Inte så mycket styrka, men mycket teknik. Fick yxan att fastna på tre av ungefär 20 försök. Var mest rädd att sätta yxan i ryggen på mig själv eller någon annan. Men det gick bra, tack och lov.
Borgskala: Sågningen fick man puls av, och det kändes lite i axeln. Yxkastningen var inte så fysiskt krävande och borde passa alla som gillar precision och yxor.
Kulskala: 5 på sågavdelningen. Framför allt var det kul att se hur det ska gå till. Jag kände mig inte helt bekväm och var lite skraj att bli av med tummarna. Men jag hade skyddsbrallor på när jag körde motorsåg. Yxkastningen får en 6:a, man kände sig ganska mycket tuffare än när man kastar pil.
Förmodad träningsvärk: Nej.
Igen: Antar att kommer att såga någon gång, men kanske inte på tid. Yxa skulle jag absolut kunna prova igen, men jag kommer nog inte sälja cykeln och köpa en yxa än på ett tag. 
Tips: Läs mer om yxkastning här. Och tryck här för proffsbildet.

Inga kommentarer: