28 juni 2012

Funbeat-testet #55 - Elghufs

Vad: Elghufs, Rättviks slalombacke, själv.
Passbeskrivning: Planen var att köra fyra vändor upp för backen (ungefär fyra minuter) och känna mig som Petter Northug. 
Tidigare erfarenhet: Har gått stavgång, men aldrig provat elghufs.
Hur det var: Svårt att förklara med ord, men lufs med stavar, typ. (Kolla på filmen nedanför så fattar du.) Märkte redan under uppvärmningen att det skulle bli riktigt jobbigt. Märkte att det nog var lite för brant också, så jag började egentligen innan backen. Det lutade i alla fall lite mindre. Men det blev ändå hur jobbigt som helst. Första två minuterna var okej, och ibland kändes det faktiskt lite som att åka skidor, men sen blev det förfärligt. Kände mig som en elefant som försökte hoppa graciöst, och det var nog ungefär så det såg ut också. Pulsen blev inte våldsamt hög, mjölksyran satte stopp för det. 
Borgskala: 18, blev tvärstum och helt slut.
Kulskala: 5, det var mest jobbigt och kändes fånigt att bli påhejad av ungarna som åkte rodel tre meter bort i backen.
Förmodad träningsvärk: Kanske lite i höftböjarna.
Igen: Jag skulle kunna ge det en chans till, men i så fall i en betydligt flackare backe. Om man kan få till den där känslan av att man faktiskt åker skidor är det nog inte så dum träningsform. Kanske på ett elljusspår, eller liknande?
Hit orkade jag. Backen fortsätter en minut till.

Inga kommentarer: