23 juli 2012

Funbeat-testet #60 – Bungypump

Vad: Bungypump, en dryg timme med morsan (och hennes dyra stavar) i Rättviks utkant.
Passbeskrivning: "BungyPump riktar sig till alla som genom funktionell träning vill bygga upp konditionen och samtidigt få en stark och smidig kropp. Den fjädrande uppbyggnaden tar även bort de stumma stötarna från stavisättningar. Det innebär att armbågar och axlar skonas vid träningen. Du får ut mycket mer av träningspasset än med vanliga gåstavar – starkare kropp, högre kaloriförbrukning, bättre flås".
Tidigare erfarenhet: Har gått stavgång i backe som intervallträning, men inte på en platt bana och aldrig med just den här staven.
Hur det var: Trodde att det här var en ny dålig tvshop-produkt, men vad fel jag hade. Det är alltså en slags fjäder i staven, som gör att man tvingas jobba med armarna på ett helt annat sätt. Efter två minuter hade jag rejält med mjölksyra i armar och axlar. Tillsammans med det längre steget man får med stavar blev det ganska jobbigt. Pulsen låg mellan 130–140 i början när det var nerför och platt, men efter 20 minuter var jag så trött i armarna att jag inte orkade gå ordentligt.
Borgskala: 14, mycket mycket jobbigare än jag trodde. Går inte att jämföra med en vanlig promenad.
Kulskala: 4. Det här var inget för mig. Men om man gillar att gå tror jag att stavarna kan vara bra, man får ju en helt annan träning för överkroppen.
Förmodad träningsvärk: Ja! Axlar och triceps, framför allt, men även i ljumskarna.
Igen: Nej, det tror jag inte. Det är tråkigt att gå.

Inga kommentarer: