3 sep. 2012

Funbeat-testet #65 – Judo


Vad: Nybörjarträning med Falu Judoklubb, D-hallen, Lugnet. 90 min.
Passbeskrivning: Judo är en sport som passar de allra flesta. Om du är barn som är 7 år och äldre.. om du är vuxen och vill hålla igång med en träning som både är rolig och allsidig. Träningen passar bra till tjejer/flickor då den är så teknisk. För er som är äldre (15år-)erbjuder vi nybörjarträning på Måndagar och Onsdagar. Kl. 19:30 - 21:00
Tidigare erfarenhet: Judo ingick i utbildningen när jag skulle bli gymnastikfröken. En kille från judogymnasiet i Lindesberg höll i några lektioner. Men det var 15 år sedan och jag har nog tyvärr glömt det mesta. 
Hur det var: Berättade om mitt projekt när jag kom till hallen och fick höra att "det tar ungefär en termin innan judo blir kul". Ganska tuff uppvärmning med löpning, armhävningar, situps och kullerbyttor åt alla möjliga håll. Fick låna en judojacka som blev genomsvettig. Handstående och hjulningar var länge sen, men det sitter på nåt sätt kvar. Och så är ju mattan väldigt tacksam. Lagomt utmanande parövningar var riktigt kul. Men sen blev det svårare. Fastlåsningarna (nu vet jag hur det känns att vara daggmask) och fallövningarna (in med hakan, mjuk rygg, ena benet mellan 45 och 90 grader, markera med händerna) kom inte helt naturligt. Det är väl det som måste sätta sig i ryggraden innan man kan börja på riktigt. Avslutade med tre plankminuter. Sammantaget skitkul.
Kulskala: 8. Uppvärmningen och parövningarna var suveränt kul. Tror att man blir väldigt allsidigt tränad om man pysslar med judo – styrka, smidighet och uthållighet i ett. Men jag är inte helt bekväm med den fysiska kontakten. Det är nåt speciellt med att bli fasthållen av en annan person, eller lägga sina nästan 70 pannor på en stackars 15-åring. Och försöka slita av samma 15-åring kläderna. (Det ÄR inte så, men det känns så).
Borgskala: 14 i dag. Men det  går ju inte att säga efter att ha provat en gång. Att gå en match är nog hur jobbigt som helst. Det märks direkt när man ska försöka ta sig ur ett grepp att man jobbar med hela kroppen, och det är tokjobbigt.
Förmodad träningsvärk: Det här kommer att kännas. Hela kroppen i allmänhet, men i nacke/hals från fallövningarna i synnerhet.
Igen: Jag skulle absolut kunna göra det igen, det var riktigt kul. Men den där tiden? Jag fattar inte hur man ska göra för att få den att räcka till.
Tack Thomas för moraliskt stöd och bilder!
Kidsen som tränande innan.

2 kommentarer:

stefan carlsson sa...

perfekt! karate i morgon? borde funka med samma dräkt!/stef

Lina sa...

Jag säger ju inte nej nu för tiden. Var och när ses vi?