12 dec. 2012

Funbeat-testet #72 – Spin intervall korta


Vad: Spin intervall korta, Friskis Falun. Fullsatt sal, 48 min.
Passbeskrivning: Träningsformen är ny och beskrivning saknas på hemsidan, men så här skriver Friskis i Malmö (och konceptet är ju samma överallt): Intervallerna varierar från 2 minuter ner till 30 sekunder. Högintensiv och mycket effektiv konditionsträning. Efter ett Spin intervall korta kräver kroppen ordentlig återhämtning.
Tidigare erfarenhet: Spinning kör jag ganska ofta, men det var första gången jag gick på ett intervallpass.
Hur det var: Jag hade anmält mig till något som kallas pyramidintervaller, men en schemamiss gjorde att stenhårda Anna-Kari fick ta över och köra sitt pass, och det spelade ju ingen som helst roll. Jämfört med ett vanligt pass kändes uppvärmningen längre. Konditionsblocket bestod av 4x2 min, 5x1 min och 5x40 sek, med en minut vila i början och lite kortare på slutet (och när det är vila är det verkligen vila, mycket tydligare skillnad jämfört med "vanliga" pass). Hög volym och bra tempo, precis som jag vill att det ska vara. Sammanlagt 17 högintensiva minuter – jättebra och skitjobbigt. Jag har svårt att få upp pulsen utan att bli tvärstum på spincykel, så på pulskurvan ser det ut som att jag fegade, men jag lovar att jag inte gjorde det. Jag skulle aldrig kunna köra ett lika bra pass utan att någon skriker åt mig.
Borgskala: 17, jättejobbigt.
Kulskala: 6. Speciellt kul var det inte, men det känns bra efteråt.
Förmodad träningsvärk: Nej.
Igen: Absolut.
Innan – ler som den fåne jag är. 
Efter – inte så kaxig. Mår som en disktrasa.
 

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att du gillar intervallspinning:) bra träning för hjärtat och skallen!/ spinning Johan.