24 jan. 2013

Funbeat-testet #78 – Boxning

Vad: Klubbträning med boxningsklubben Falu BK Stöten i Norslund. Runt 15 personer i blandad ålder och med ganska olika träningsbakgrund. Thomas hakade också på. 90 minuter.
Passbeskrivning: "Alla är välkomna på pröva på en träning, ingen kostnad, utrustning finns i lokalen. Torsdagar kl 17:30-19:00 träning för motionärer och nybörjare. Kommer att delas in efter ambitionsnivå med träningen".
Tidigare erfarenhet: Friskis box är det närmsta jag har provat. Och så har jag varit i lokalen och kollat på thaiboxning. Ingen alls, alltså.
Hur det var: Rejäl uppvärmning på hårt golv, bra genomgång av grundslag av en duktig ledare, parövningar som fick upp pulsen och en halvtimme riktigt tuff "fys". Alla körde tillsammans hela passet, och det funkar, trots att det var såväl ungar som nybörjartanter (undertecknad) och folk som nog har hållit på ett tag med på träningen. Tekniken tar säkert tid att nöta in om man inte brukar slåss så ofta, men jag gillar verkligen konceptet och rekommenderar alla som vill komma i (ännu bättre) form att prova. 
Kulskala: 9, skitkul!
Borgskala: 16, och då tror jag att det var ett snällt pass anpassat för nybörjare. Kan bara fantisera om hur det skulle vara att gå en match. 
Förmodad träningsvärk: Ja, i hela kroppen, men i vader (av golvet?) och mellan skulderbladen i synnerhet.
Igen: Jag kände direkt att det här är något jag skulle vilja göra regelbundet. Styrka, kondition och smidighet i samma paket. Inget tjafs, bara en massa bra träning. Att gå match är jag tack och lov för gammal för, men som träning tror jag att det är hur bra som helst. Få se till att bli klar med det här projektet först bara.
 
 
 

Inga kommentarer: