5 feb. 2013

Funbeat-testet #80 – Tyngdlyftning

Vad: Klubbträning med Falu Atletklubb, som har en mycket charmig lokal på Lugnet. Grannen var den som föreslog träningen, och hon var med och imponerade. Runt tio personer i lokalen, blandat yngre och äldre. Ungefär en timme.
Passbeskrivning: Sugen på att börja med tyngdlyftning? Tisdagar klockan 17.00–19.00 är du välkommen att testa på tyngdlyftning!
Tidigare erfarenhet: Jag har i princip aldrig kört med skivstång, men Andra Lina gick ju igenom grunderna i Olympiska lyft för ett år sedan, och det är väl egentligen är samma sak. Men den gången körde jag med en städmopp. 
Hur det var: Cornelia Hansson tog hand om oss, mycket trevlig tjej med en hel uppsjö rekord och medaljer. Hon är hur stark som helst, och gav av sin egen träningstid för att visa oss tanter. Fantastiskt! Det var inte så mycket tekniska detaljer, hon peppade oss mer att utmana våra gränser i ryck, stöt och benböj. Skulle tro att jag har "utvecklingspotential", som det så fint heter.
Kulskala: 7.
Borgskala: Jag tycker att det är svårt att sätta en siffra på styrkeövningar. Visst är det jobbigt några sekunder, men det är ju inte samma sak som att springa till exempel.
Förmodad träningsvärk: Ja, mellan skulderbladen och i höftböjarna.
Igen: Jag skulle vilja känna mig säker på tekniken, så att jag kan köra på egen hand. Tror att det är riktigt bra träning. Men jag tror inte att det är min grej att att träna för att tävla.
 

Inga kommentarer: