8 apr. 2013

Funbeat-testet # 90 – Hopprep

Vad: Korta intervaller med hopprep på Friskis i Falun. 15 minuter, själv.
Passbeskrivning: Surfade runt på www för att hitta ett pass, men kunde inte hitta något vidare program, bara delar av eller för avancerade saker. Bestämde mig för att köra korta intervaller med tabata-upplägg, 20 maxjobb och 10 vila. 
Tidigare erfarenhet: Har väl hoppat rep, kanske som uppvärmning någon gång, men aldrig som träning.
Hur det var: Var rädd att det skulle bli för tufft för mina gamla vader, så jag körde väldigt kort. 12x20 sekunder i två vändor, allt klart på en kvart. Eftersom min teknik inte är så mycket att jubla över satsade jag på frekvens i stället för avancerade hopp. Hann ungefär 50 hopp per intervall, hann även bli svettig och få ganska hög puls. Men det var mjölksyran i armarna som blev begränsande faktor, jag orkade inte snurra helt enkelt. I efterhand kan man ju konstatera att jag borde ha hoppat med höga knän eller nåt, men det tänkte jag inte på när jag höll på.
Kulskala: Tja, 5-6 kanske. Kunde inte ha musik på, för då hörde jag inte när klockan pep. Klart minus.
Borgskala: 15, snudd på 16. Pulsen steg ju hela tiden, skulle gå att göra jobbigare med fler och/eller längre intervaller.
Förmodad träningsvärk: Jag kommer att känna av vaderna, trots att jag stretchade som en galning efteråt. Kanske underarmar också.
Igen: Inte ett helt pass i ett försök att träna kondis. Men mycket tänkbart som en övning i cirkelgympa, eller ännu hellre som varannan station i ett styrkepass. Tror att den kombinationen skulle vara finemang.